Daily life of a Dutch lady in an African culture - Reisverslag uit Accra, Ghana van Janneke Hauser - WaarBenJij.nu Daily life of a Dutch lady in an African culture - Reisverslag uit Accra, Ghana van Janneke Hauser - WaarBenJij.nu

Daily life of a Dutch lady in an African culture

Door: jannekeghana

Blijf op de hoogte en volg Janneke

11 Oktober 2010 | Ghana, Accra

Here I am again! Super leuk om te zien jullie reacties blijven sturen naar mijn verhalen, want ik vind zelf dat ik geregeld een verhaal op de site poot! Bedankt, het is voor mij een soort van post!
Het meemaken van spectaculaire gebeurtenissen is momenteel niet meer de orde van de dag (of ik zie ze gewoon niet meer, dat kan natuurlijk ook). Daarom lijkt het me eens leuk om te beschrijven hoe mijn dagelijkse leventje er hier uitziet. Want ja, zelfs in Ghana kun je regelmaat hebben!
Hoe ziet mijn dagje eruit? Ergens tussen 4:45 en 6:00 wordt ik standaard wakker. Ik vertik het om al zo vroeg mijn bed uit te rollen, dus tot 7:30 lig ik een beetje om me heen te koekeloeren, te lezen, schrijven (ja ja ’s ochtends werken mijn hersens opeens enorm actief) of muziek te luisteren. Ik rol trouwens sowiezo mijn bed wel uit, want ’t is geloof ik 80 cm “breed” en net een trampoline wat bewegelijkheid betreft. Then I’ll take my shower. Alhoewel, dat is alleen maar woordspeling, want de douche gebruikt niemand omdat dat teveel water verspilt behoud ik toch nog wat van het traditionele leven door mijn vertrouwde emmer te gebruiken :D! Dan staat mijn ontbijtje al klaar: thee (met een smaakje! ) en brood (waar ik stiekem lekker suiker op gooi) en daarna volgt het eten van een berg pillen! Dan ben ik om 8:15 klaar om te gaan, maar aangezien het kantoor meestal voor 9:00 uitgestorven is, rommel ik nog maar wat om rond 8:45 op mijn fietsje te stappen. En dan begint het genieten, want de taferelen die je onderweg tegenkomt blijven fantastisch. Imagine: een op en top moslima op een stoere motor (inderdaad, geen gezicht!), een vader met vier dochters op één scooter, een motor die niet alleen twee mannen vervoert maar ook een hele deur (die heel logisch in de breedte op z’n kant ligt en dus de hele wegbreedte in beslag neemt) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Na ruim 10 minuten fietsen (van veel beweging is dus geen sprake meer) ben ik al op kantoor en kan de “werkdag” beginnen. We zitten vaak met 4 silminga’s op kantoor omdat Sanne en Dieuwke hier hun onderzoek uitwerken op de computer. Dan blijven er nog 5 Afrikanen over waarvan de helft meestal gevlogen is (waarbij ze van tevoren zeggen: I’ll go and come back (Entsja kakana ), maar dat coming back heb ik nog nooit meegemaakt!) en de andere helft buiten zit om hun haar in te laten vlechten, ludo (mens erger je niet) te spelen en vooral heel veel te zitten. Als ik dan even mijn benen ga strekken krijg ik ook standaard het commentaar: have a seat! En wanneer ik dan verklaar dat ik al de hele dag zit en ik ook graag even wil staan, krijg ik te horen: wow you can stand for a very long time (en dan sta ik er dus serieus net 2 minuten). Maar als ik dan vraag of de “hardwerkende Ghanezen” even tijd voor me hebben om wat te bespreken, dan hebben ze het wel altijd druk… Mijn werk bestaat uit typen, lezen, typen, lezen, typen, op en neer lopen naar het internetcafé om de hoek en lunchen! Soms eet ik brood met een ei, spaghetti of fried yam (wordt allemaal langs de kant van de weg verkocht), maar ongeveer twee keer per week gaan we naar de Luxury om “even uit te lunchen” (duurt gemiddeld 2 uur). Onze grote vriend die daar werkt (Bitter Lemon or Tonic) wordt met de dag dommer, dus we vermaken ons er prima! De supermarktijsjes hier zijn heerlijke tussendoortjes! Het is gewoon bevroren yoghi in een (je raad het al) plastic zakje! Je loopt dus aan zo’n zakje te zuigen tot er wat uitkomt, want je trekt er met je tanden een klein hoekje vanaf (pap bedankt voor je zakmes met klein schaartje want anders had ik geen tanden meer over). Ik ben natuurlijk ook nog bezig met serieuze zaken, maar die schieten niet altijd even hard op. Ik ben met tien dingen tegelijk bezig, waardoor alles maar half gebeurd (de Ghanese efficiency is dus ook op mij overgeslagen). Maargoed, ik ben bezig.
Rond 17:00 uur hou ik t echt voor gezien en cross ik weer op mijn fietsje richting huis (soms drinken we eerst nog een drankje bij de Luxury). Meestal ga ik direct douchen en daarna eten. En het eten is zowaar niet vies! Ze weten wat ik wel of niet lekker vind, dus houden hier rekening mee met koken. Meestal ben ik de gelukkige om na het eten nog een stuk geroosterde maïs of de lokale appel te eten (mierzoet), dus ik heb niks te klagen. Tot 8:30 uur kijk ik tv op de kamer van de meiden en dan vertrek ik richting mijn eigen giga slaapkamer om nog even te lezen, een muziekje te luisteren en stiekem een chocoladekoekje op te smikkelen. Meestal vallen om 9:00 uur mijn ogen toch echt dicht, dus dat verklaart waarom ik zo vroeg wakker ben! Theresa is gister vertrokken naar school (intern), dus die zie ik niet meer. Jammer! Ben benieuwd of ik die kleine ukken ’s avonds in toom kan houden :p (kleine kans).
Geen verhaal zonder de logica van Ghanezen, dus hier nog wat nieuwe verrassingen:
• Alle zuivelwaren die er zijn (vooral ijsjes) worden gemaakt in de fabriek Fanmilk. Dan zou je dus zeggen dat ze er ook melk verkopen, maar het is Ghana dus dat is natuurlijk niet waar. Verklaring van mij: alles wordt van melk gemaakt, dus noemen ze de fabriek Fanmilk. (nu ben ik nog opzoek naar de verklaring van Fan)
• Als je 5 sinaasappels wil kopen kost dat 1 cedi, wil je er maar 3 dan kost dat 1,50 cedi…
• Alle blanken die op tv komen zijn automatisch mijn familie.
• Mijn haar is nep, want Malimba weet zeker dat ze onder dit haar zwarte haren ziet!
• Volgens mr. Razak hebben blanken met lange benen blond haar en hebben alle kleine blanken bruin haar.
• Malimba weet zeker dat haar auntie haar heeft verteld dat alle blanken lefties zijn (linkshandig). Over generaliseren gesproken!
• De enige reden waarom zwarte mannen met een blanke vrouw willen trouwen, is volgens de mannen omdat ze dan mooie kindjes krijgen. Maar huidskleur heeft er verder totaal niks mee te maken hoor!
• Europa is slecht! Door alle machines die gebouwd worden hebben de mensen geen werk meer, komt er steeds meer werkeloosheid en kan mijn gastvader niet meer naar Europa om daar veel geld te verdienen (dat heeft hij namelijk 15 jaar lang wel gedaan). Europa is dus op en top slecht.
• Ik blijf me verbazen en het heel mooi vinden hoe zwaar gelovig sommigen zijn (ik ga binnenkort een keer naar de kerk hier, dus ik heb hoge verwachtingen Karlijn!). Mijn gastmoeder vind het heerlijk om over de problemen te praten die er steeds meer in de wereld zijn. Zij gelooft bijvoorbeeld heilig dat wanneer je man je bedriegt je moet blijven bidden, hem goed moet blijven behandelen en vooral heel veel geduld moet hebben. Uiteindelijk zal God de man namelijk naar je terug sturen. Als dat toch zo werkte…
• Een compliment van mijn gastmoeder voor jullie pap en mam,want ze verkondigde gisteravond: “I can see that your parents raised you very well”
• Haha de meisjes kunnen Huub niet goed uitspreken. Toen ze dus de namen van thuis aan het oefenen waren kwamen ze uit op Hiep ipv Huub, gevolgd door Hiep Hiep Hoeré! Want dat kennen ze wel. Dus als ik nu een smsje of telefoontje uit Nederland krijg en ze mijn telefoon horen trillen, lopen ze met z’n tweeën al te gieren Hiep Hiep, Hiep Hiep (dus je bent populair pap).
• Mijn muggenbulten zijn huge! Mijn’normale’ teen was net zo dik als mijn dikke teen! En ze jeuken als een gek. Waarom wilde ik ook alweer naar de tropen?
• “Alleswetende Kaka” verklaarde me dat als zelfs de Ghanezen zweten, dat dát betekent dat er regen komt! En zowaar, het klopt!
• Malimba heeft de mooiste fantasie van alle kinderen: Theresa was 2 keer een cedi verloren die op tafel lag, dus Malimba’s verklaring was: When a thief dies, his ghost will steel the money!
Hans en Ans ik heb een eigen ontworpen jurk laten maken van heel mooi stof, dus hartstikke bedankt!
Kikie bedankt voor je lange mail, er komt er binnenkort een terug!
Caro als je me inlicht dat je aan t daten bent, moet je natuurlijk wel meer inhoud geven, dus ik wacht met smart! Waren blijven de overige roddels trouwens dames Hoey? Miesj bedankt voor die van jou, ik zit er nog van te genieten :D!
Yf ik ben alweer op gewicht door alle spaghettilunch en stiekeme chocolade koekjes!
En badmintonclub, super leuk om van mam te horen dat jullie Ghana geregeld als koffieonderwerp behandelen.
Dikke knuf!
P.S. Ik heb een nieuwe Dagbanli name: Pangmanga (geloof ik). Het betekent in ieder geval: You who are doing well/ You are trying. Bedankt voor het compliment dus! Ondanks mijn traditionele naam zal ik geloof ik altijd “auntie” of “auntie Jannie” blijven in dit huis!
P.S.S. Het plaatsen van foto’s lukt niet meer: na vele uren proberen heb ik het opgegeven. Sorry.

  • 11 Oktober 2010 - 09:18

    Hiep Hiep Hauser:

    Hallo Janneke.
    Ik zit net terug van het ziekenhuis, een lekkere fietstocht op mijn vrije dag, aan de koffie. Natuurlijk de laptop aan en jawel hoor, Janneke heeft haar Superstory weer gereed.
    Wat schrijf je geweldig.Overigens in het ziekenhuis alleen even een pasje ingeleverd van Opi. Niets aan de hand met mij dus.
    Inderdaad word je goed gevolgd door iedereen hier in het land waar al een weekje lekker weer is met zon en zonder regen.
    Het gaat je weer goed en de groetjes aan je familie daar van papa Hiep.

    Papa Huub. XXXXX

  • 11 Oktober 2010 - 09:23

    Milon:

    Weer super verhaal Jan!

    Ik vind het echt leuk om zo op de hoogte te blijven van wat je allemaal doet en mee maakt!:D Het is wel stil hier hoor, zonder jou:( Heb het nu wel druk met stage enzo,, lange dagen. Als je terug bent halen we alles weer in en gaan we even flink feesten:D hihi

    Dikke kus!
    Milon

  • 11 Oktober 2010 - 10:05

    Amarinsk Abels:

    Hee Janneke! Leuk om weer zo'n (lang) bericht te lezen. Ik heb ook nieuws: op 1 november vertrek ik voor 3 maanden naar New York. Hip, hip, hooray!!! (Ipv Huub of hiep hoera ;))
    Groetjes, Amarinsk

  • 11 Oktober 2010 - 10:45

    Rick:

    Zo erg ben ik, nu pas mijn eerste reactie. Je hebt me vast gemist, dat kan niet anders natuurlijk. Hiervoor mijn nederige excuus.

    Ik neem aan dat er een picknick komt as soon as you return!? Die hebben we natuurlijk nog in te halen :D

    Verder heb ik eigenlijk niet heel veel te vertellen, behalve dan dat ik vrijdag naar Oui, Oui, Paris ga!!! Hoe tof :D Maar hopen dat ik niet opgeblazen word door 1 of andere gezichtsbehaardeterrorist, zou toch zonde zijn van dat mooie koppie van mij.

    Super tof om je verhalen te lezen, jou verhalen bevatten tenminste nog enig samenhang, iets wat je niet terug kan vinden in deze geweldige reactie haha. O ik ga trouwens ook nog naar Finland met de kerst. Wat is het leven toch een groot feest.

    Als er nog iets in mij opkomt wat ik kwijt moest dan hoor je dat. Voor nu is het over en uit.

    Have fun nog! En altijd blijven lachen he. Iets wat je wel kan geloof ik. (Ik herken het als mensen net zo vrolijk zijn als ik, zal ik vast van jou geleerd hebben)

    O ik zit trouwens nu op men stage, wat wel aangeeft dat ik het heeeeeeeeeeeeel erg druk heb haha. Stage is verder wel leuk, beetje site bijhouden. Laat anders even een review achter als je je verveelt :P
    www.vakantiepanel.nl

    Nouja groetjes vanuit zonnnig, koud, rechts ingeslagen Nederland.

    Ciao!
    x

    Of Au Revoir zoals ze dat in Parijs volgend weekend zo mooi gaan zeggen (H)

    Ok dit is overigens wel een heel erg lang verhaal, ik hoop er toch eigenlijk wel op dat ik een glimlach op je gezicht getoverd heb, iets wat mijn ultieme doel is als ik met iemand praat die zo ver weg zit. En iets dat je verdient hebt als je dit alles gelezen hebt haha.


  • 11 Oktober 2010 - 11:12

    Stefanie:

    Ha lieve Janneke, Thanks weer voor de nice story!! Te wouw joh, ik zal het nog vaak lezen.Ik hoorde dat je mijn brief per mail ontvangen hebt.Jammer voor je dat Theresa intern is, je zult je grote zus daar wel missen. Nogmaals mijn advies, geef als je back in town bent maar een boekje uit met je Ghana verhalen. Zal vast veel verkocht worden.Muisje ik ben weer beretrots op je!!! Heel veel liefs een dikke kus van mamsie, enne... blijf gezond en pas goed op jezelf

  • 11 Oktober 2010 - 11:31

    Noortje:

    ha meid,
    ik lees elke keer aandachtig al je verhalen. echt leuk. als je terug komt zul je wel weer behoorlijk moeten wennen aan alles hier he? ik kwam met boodschappen doen vorige week je pap en mam nog tegen. hebben flink geroddeld over jou ;) haha grapje. nee alleen maar positieve dingen. ik heb niet heel veel nieuwtjes te vertellen. drukdruk.
    Wel 1 heeeeeeeel belangrijk iets: dat we niet samen een ijsje kunnen eten voor tedje dicht gaat!!!!! waahhh!!!! dus dat moeten we volgend jaar als ze open gaan maar even goed gaan maken.
    mis je de frikandellen speciaal trouwens al? er ligt er één bij mij thuis te wachten op jou als je weer hier bent!

    veel plezier nog he!
    x noortje

  • 11 Oktober 2010 - 11:58

    Yvonne:

    Lieve Janus!

    Fijn om te horen dat je weer wat gezonder bent, lang leve de chocoladekoekjes! Die roddels komen wel een keer in een super lange mail, hier is het te openbaar :P, evenals Caro haar datingstories denk ik zo ;)!

    Ohja, als je het nog niet wist, Loes heeft een kortingsbon van de centerparcs, en we hebben bij deze besloten dat we een keer met jou, Miesj, Loes, Caro en ik in een huisje gaan zitten!

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Kusjesxx

    p.s. Zeg maar tegen mr. Razak dat hij gelijk heeft.. kijk maar naar Loes: korte benen - bruin haar
    en ik: lange benen - blond haar ;)!

  • 11 Oktober 2010 - 12:37

    Hans En Ans:

    Hallo Janneke,
    geweldig te horen dat je weer helemaal inorde bent.Kun je er voor gaan zorgen dat je weer een paar kilotjes aan gewicht tot gaat nemen.
    Wat knap dat je zelf een jurk ontworpen hebt.
    Trouwens ik vind je verhalen steeds spannender worden, meid.
    Ik verheug me nu al op de dag dat je weer thuis bent en dat je veel "live"zult na vertellen.
    Veel groetjes en tot het volgende verslag'
    Liefs Hans en Ans

  • 11 Oktober 2010 - 13:48

    Loes:

    Haaaai meid,,

    wat weer een super leuk verhaal, even over de roddels gesproken, ik heb er nog weig nog weinig binnen mijn omgeving, en de andere heeft miesj waarschijnlijk al allemaal doorgestuurd.

    anders komen ze met spoed richting ghana :P

    Ik had je deze week nog twee keer proberen te bellen maar je bereikbaarheid is ook minder geworden, ook maa rgoed ook want dan weet ik in ieder geal dat het goed met je gaat.!

    over een weekje zit ik even wat dichter bij jou :d, als je zin heb kom je maa rover naar Ibiza ;)!

    tot snel,

    dikke kus..!

  • 11 Oktober 2010 - 14:44

    PEdinger:

    Je trouwe fan leest nog altijd jouw waarbenjijnu verhalen. Normaal gesproken lees ik nooit een lang verhaal, maar die van jou zijn toch altijd wel interessant :)
    Ik kijk uit naar de fotos

    Groetjessss

  • 11 Oktober 2010 - 15:01

    Je Zusje:

    heej janniej!!

    wat een geweldig verhaal. is heel anders dn de andere verhalen vind ik.
    ik lig hier helemaal in een deuk als ik bepaalde dingen lees. ze hebben wel rare redenaties.
    ik hoop voor je dat je niet snachts uit bed gaat vallen.
    leuk dt je weer een nieuwe jurk krijgt.

    k heb net rijles gehad. het ging heel erg goed. heb weer wat nieuws bijgeleerd (SRV) en morgen gaan we dat heel veel oefenen.
    gelukkig heb ik niet meer zo'n buikpijn en ben ik gwoon weer naar stage geweest vandaag. de rest van de details zal ik besparen:P

    xx je zusje

  • 11 Oktober 2010 - 15:36

    Mamma Marij:

    Heej Janniej,
    Blij te horen dat het weer allemaal super met je gaat!Dit zijn de mooie verhalen, zo willen we ze graag! Ik kreeg de vorige keer van allerlei commentaar dat ik op het werk naar jou aan het mailen was, men vroeg zich af of ik niks beters te doen had!! Erg dom van die mensen want wat is er nu belangrijker toch...
    Ik blijf genieten van je prachtige verhalen, morgen zullen we alles bespreken bij de dinsdagmorgenkoffie!!!

    Heel veel groetjes!!!!

  • 11 Oktober 2010 - 17:36

    Hannie:

    Ha lieve Janneke,
    Wat een belevingen weer.
    Heb een geweldige tijd, nog 80 dagen zie ik!
    Geniet ze meiske!
    Dikke knuf van mij

  • 11 Oktober 2010 - 18:45

    Bas:

    Hoi Zus.
    Wat een verhaal.
    Weer het lezze waard.
    Zoveel te lezzen lukt nu niet in een keer.
    Dus kan elke avond weer een beetje geniete van je verhaal.

    Ik mis je heel erg.
    Groetjes Bas

  • 11 Oktober 2010 - 20:27

    El Geurts:

    ha Janneke

    wat weer een leuk verhaal!! Jazeker, wij van de dinsdagmorgengroep van BCG blijven jou op de voet volgen!!! nu kan ik dus morgenvroeg ook weer meepraten bij de koffie!!

    groetjes El.

  • 11 Oktober 2010 - 20:27

    El Geurts:

    ha Janneke

    wat weer een leuk verhaal!! Jazeker, wij van de dinsdagmorgengroep van BCG blijven jou op de voet volgen!!! nu kan ik dus morgenvroeg ook weer meepraten bij de koffie!!

    groetjes El.

  • 12 Oktober 2010 - 20:50

    Dating Caro:

    Heeeey Jannes!

    Erg leuk hoor.. Komt mijn moeder aan "Janneke heeft ook over jou geschreven hoor! Iets over daten.." Ik denkt ze mist me ;) maar nee hoor hahaha

    Anyhow, ik zal je eens even een mailtje gaan sturen zo dadelijk, dat lijkt me idd verstandiger yf! Daarbij ben ik nog langer dan jou en heb ik BRUINE haren.. Hoe ga je dat uitleggen?? :P

    Nog heeeel veel plezier sgattie!

    Liefs,
    Caro

  • 17 Oktober 2010 - 13:31

    Ria Kusters:

    Hoi Janneke,

    Wat kun jij geweldig vertellen!
    Misschien moet je er inderdaad een keer een boek over gaan schrijven.
    Wat goed van je dat je ondanks dat je je beslist heel beroerd gevoeld hebt, toch doorgezet hebt en daar bent gebleven. Het zal je nog meer kracht geven!
    Geniet zoveel mogelijk van de tijd die je nu nog daar bent.

    Een Lieve groet vanuit Horst,
    Ria

  • 17 Oktober 2010 - 15:13

    Bas:

    Hoi Zus .Wat een verhaal.
    zekker die farnmilk stuk is al grapig hoe jij gaat na denken.
    Hoe dat dan in elkaar zit.
    Hier is alles goed thuis.
    Groetjes Bas

  • 18 Oktober 2010 - 14:32

    Ciel Joosten:

    Hallo Janneke.
    Goed te lezen dat het beter met je gaat. Ja op de dinsdagmorgen is het meestal zo STIL (ha ha)dat we met z'n alle blij zijn om over jou en je avontuur te kunnen praten.Geniet er nog van met volle teugen want over 73 dagen is het alweer afgelopen.Niet te veel jurken kopen hoor anders krijg straks een probleem met inpakken en Hiep is er niet om je te helpen. Veel plezier nog.

  • 19 Oktober 2010 - 19:33

    Bas:

    Hoi Zus ik mis je

  • 20 Oktober 2010 - 13:57

    De Buurtjes:

    Hallo Janneke, nog even een berichtje alvorens wij as. dinsdag weer naar Tenerife vertrekken. Mam was hier om je foto's te laten zien. Ik vind dat je er weer piekobello uitziet, meid. Volgens mij heb je je eigen gewicht weer terug he. Je moet ook niet teveel aankomen want anders passen de nieuwe jurken niet meer en dat zou doodzonde zijn. Als ik je vanuit Tenerife met de mail kan bereiken dan zal ik dat zeker doen.
    Heel veel plezier nog de
    komende tijd en op een gezond weerziens eind december.
    Veel lieve groetjes van Hans en Ans

  • 22 Oktober 2010 - 15:41

    Dorien En Jac:

    Há die Janneke
    Heb net je reisverslag gelezen. Het gaat je goed daar zie ik.
    Maak er nog wat moois van de komende tijd, en doe ze daar de groeten van Jac en mij..HA HA
    Dikke knoevel van Dorien

  • 24 Oktober 2010 - 17:19

    Kelly Van Den Berg:

    Janneke zaterdag samen naar Bolga!
    Gaan het heel gezellig maken!
    Liefs Kelly

  • 24 Oktober 2010 - 19:22

    Bas:

    Hoi Lieve zus.
    Alles goed?
    Weer een week voorbij.
    Gaat wel snel om zeg.
    IS ook goed ook.
    Dan ben jij eerder terug.
    jajjajajajajaja
    Zo nu ga ik weer.
    Tot snel
    xxxx Bassie

  • 28 Oktober 2010 - 19:35

    Ron:

    Jenneke,

    Leef je nog? Of ben je ingezakt na het bekijken van mijn mail :-p

  • 03 November 2010 - 19:23

    Suzanne Joosten:

    Ha Janneke!
    ik lees net pas je bericht...Erg leuk om te lezen, maar lezen, typen, lezen, typen enz. Pfff, klinkt vermoeiend!!
    Maar ja wij passen ons toch altijd aan aan een andre land of niet??? Dus...ik zou zeggen.....pas je aan het het tempo van die Ghanezen!!!????
    Veel plezier nog. Geniet nog van de ijsjes uit een zakje en de andere lekkernijen daar!!
    Groetjes Suzanne

  • 05 November 2010 - 08:13

    Anouk:

    heej zusje

    Marieke gielen heeft een dochtertje gekregen (Isa):P
    Ik weet niet precies wanneer maar ergens begin deze week

    xx je zusje

  • 20 November 2010 - 10:55

    Hans En Ans:

    hallo Janneke
    zelfs hier op Tenerife is je nieuwe story binnen gekomen. Wij hebben het met veel plezier gelezen.
    Fijn te horen dat het zo goed met je gaat en dat je zo goed naar de zin hebt. Hier is het ook weer als vanouds, elke dag mooi weer en zo uit bes het zwembad in.
    Aanstaande donderdag, 25 november komt Eric weer voor een weekje over.Daar verheugen we ons geweldig op. En we doen regelmatig met de kinderen skypen, gaat heel goed.
    Nog vier weekjes en dan komen we weer naar Grubbenvorst dus dan zien we elkaar weer snel.

    Veel lieve groetjes

    Hans en Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2011

Het einde ... het begin ...

29 December 2010

Home sweet home!

15 December 2010

Wintertime!

23 November 2010

Oud en vertrouwd!

08 November 2010

On the road
Janneke

Actief sinds 19 Mei 2010
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 60843

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 10 December 2016

Living life

25 Februari 2013 - 31 December 2014

Rotterdam e.o.

31 Augustus 2014 - 28 September 2014

Maleisië & Singapore

07 September 2013 - 05 Oktober 2013

Backpacken in Vietnam & Cambodia

06 Juli 2012 - 03 September 2012

Kids & Co

18 November 2011 - 24 December 2011

Back to Africa

01 September 2010 - 30 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: