Yeeeah! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Janneke Hauser - WaarBenJij.nu Yeeeah! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Janneke Hauser - WaarBenJij.nu

Yeeeah!

Door: jannekeghana

Blijf op de hoogte en volg Janneke

06 September 2010 | Ghana, Tamale

Haaaaaallo lieve allemaal!

Wooooow ik heb zooooo ontzettend veel te vertellen dat ik gewoon echt niet weet waar ik moet beginnen. Misschien door te zeggen dat ik al 20 blz's in mn dagboek helemaal vol heb gekalkt met alles wat ik meemaak. Het leven hier is totally different from the way of life in Holland! Zoals ik t heb bedacht: Alles wat hier meer regel is dan uitzondering, is in Nederland meer uitzondering dan regel.

Na een goede vlucht woensdag (luxe met KLM zeg, heeeeeerlijk vliegen met veel tv programma's, gratis eten en drinken etc!) landen we in de zwoele lucht van Ghana. Bij de douane meenden ze bij mij even moeilijk te moeten doen maar uiteindelijk stonden we heel snel buiten met onze koffers. We werden naar Vic's house gebracht, heerlijk luxe! Stromend water, een douche en een ventilator op de kamer. We sliepen gezellig met zn 3en in een huge bed (want t is hier heel normaal om gewoon gezellig met zn allen bij elkaar te liggen --> in bed of op de grond maakt niet uit). De andere 2 meiden hadden eigen matrassen gekregen. We zijn dus met 5, heel gezellig. Na een drukke dag Accra donderdag (heeeeel indrukwekkend want ik kan gewoon niet beschrijven hoe de stad daar is, vol vol vol met mensen, auto's, getoeter, overal lopen kippen, geiten, gaten in de weg, muziek etc) zijn we vrijdag met de bus naar t noorden gegaan. 13 uur reizen, waarin we allemaal constant met onze ogen dicht hebben gelegen. Slapen ging niet echt want de tv (jaja er was een tv in de bus!) stond zo loeihard dat je zelf je Ipod muziek niet kon horen!!! Nu zijn we ik geloof dus 3 dagen in Kaka's huis, waar we het weer heel luxe hebben. Het water is inmiddels wel afgesloten, dus we douchen gezellig met een emmer :P. De stad Tamale is heerlijk en voelt veilig om in je eentje in rond te lopen! Veel minder druk op je dan in Accra waar iedereen aan je liep te trekken en naar je liep te roepen. Hier is iedereen echt ontzetend lief en ik kan oprecht zeggen dat ik al echt van de familie waar we zitten hou! Wat een schatten allemaal en wat hebben ze me uitgelachen toen ik gister hun danskunsten na moest doen :P. Vandaag vertrekken we naar onze gastgezinnen, spannend want dan is de luxe voorbij! Echte hutjes, water halen ver weg, in de bush naar de wc (al mag ik gebruik maken van de guesthouse toilet) etc. Maar daarover later meer. Haha ik ben al zo gewend aan het engels praten dat ik gister hardop in mn slaap engels was aant praten :P. En wat kan ik wel niet allemaal vertellen over alles hier: te veel! Het eten is wisselend, gister lekker en eergister echt niet te doen. We ontbijten met brood met pindakaas, suiker en thee. Prima. Het regent hier nu heel veel, we hebben de zon nog amper gezien. En er zijn zoveel kleine dingetjes waar ik zo van kan genieten maar die ik nu gewoon even niet kan bedenken. Toch misschien een paar om mijn epistel af te sluiten:

* Rood verkeerslicht betekent gewoon doorrijden
* Er bestaan drempels hier, al zijn ze niet als drempels bedoeld maar zijn t gewoon vierkante stenen die de weg versperren waardoor je een meter de lucht in vliegt als je in de bus zit
* Ghanezen kunnen geen "I ask you" zegggen maar alleen "I aks you"
* typische uitdrukking als iemand de weg over wil steken "watch the road" :P
* de mensen die in de dorpen wonen zijn veel zwarter dan die in de steden
* het is normaal om een liter thee te drinken ipv een normaal kopje
* prullenbakken bestaan niet maar je gooit gewoon alles op de grond zodat het aan het eind van de dag opgeveegd kan worden (en later wordt het dan verbrand)
* je zintuigen werken hier op volle toeren: de geuren zijn hier heel sterk, niet te beschrijven, je ziet zo ontzettend veel en hoort overal muziek, auto's, mensen die om half 5 's ochtends het huis vegen, loeiende moskee's (het is immers nog ramadan, al zie ik de mensen ook overdag soms lekker wat eten dus dat snap ik nog niet helemaal)
* ik kom in een gastgezin waarin een tweeling is geboren, een halve week geleden!
* en tot slot: al ben en zal ik altijd een echte silmenga/obruni (blanke) blijven, met mijn super mooie nieuwe echte afrikaanse doek om vonden mijn gastzusjes hier me toch al wel een african ladie :D!

(ow en t is toch 2 uur tijdsverschil hier, vroeger)

Heel veel liefs en tot het volgende bericht!

Janneke, Janike, Jane, Jenny, Obruni, Silmenga

  • 06 September 2010 - 10:46

    Janneke Hauser:

    Oh ik ben nog vergeten te vertellen dat ik me blijf verbazen over alles wat ze hier wel niet op hun hoofd dragen (hele palen, kilo's fruit, meters hoog letterlijk!) en dat ik heerlijk achterop de motor door Tamale heb gecrosst omdat ik nog geen fiets had!

    Kus van mij

  • 06 September 2010 - 10:49

    Ep Zonneklep:

    HEEEE Janneke! Wat een leuk berichtje. Heb je toevallig nog je top cd's mee genomen?:P Kan je ze lekker de malle jojo leren! Heel veel plezier daar nog. En je krijgt de groetjes van Sander. X. EP

  • 06 September 2010 - 10:51

    Roel Markvoort:

    Leuk verslag!

  • 06 September 2010 - 10:53

    Huub Hausr:

    Hallo Lieve janneke.

    Het eerste verhaal klinkt al net als je zelf aan dit avontuur begonnen bent.
    Lekker enthousiast.
    De zon komt echt nog wel en soms ben je blij als die er even niet is.

    Het doet me goed te lezen dat je al zoveel leuke en mooie dingen meemaakt.
    Soms zou ik wel even met je willen ruilen. Lijkt me geweldig.
    We bellen binnenkort weer even en praten dat weer lekker bij.

    Dikke knuf en tot kijk.

    Papaaaaaaaa

  • 06 September 2010 - 11:06

    Stefanie:

    Lieve Janneke,wauw ,wat een verhaal al na de eerste paar dagen. Je hebt al veel meegemaakt.
    Slaap je ook een beetje s'nachts?We zijn zeer benieuwd naar je eerste verhalen en ervaringen in je nieuwe gastgezin.Het was goed om je stem gisteren aan de telefoon te horen. Fijn dat het goed gaat. Muisje, geniet ervan, en schrijf maar veel in je dagboek. Liefs dikke knuffel XXXmamsie

  • 06 September 2010 - 11:36

    Marij:

    Ha die Janneke,

    Wat leuk iets van je te horen, wat een verhaal je schrijft het zo boeiend, net alsof ik er zelf midden in zit! Nog even over dat dansje, dat wil je als je terug bent toch ook wel even voor ons opvoeren toch, dat lijkt me hilarisch.
    Heel veel plezier daar, ik verheug me alweer op je volgende belevenissen!!

    Gtoetjes, pleegmamma Marij

  • 06 September 2010 - 11:57

    Amarinsk:

    Leuk, leuk! Er komen her en der ook wat herkenbare dingen voorbij (over dat afval en zo) :)
    Geniet en sterkte straks in je gastgezin (vooral met een pasgeboren tweeling - heb je oordopjes mee? ;))!
    Amarinsk

  • 06 September 2010 - 12:18

    Yvonne:

    Lieve Jannes!

    Super dat je de je de eerste (bijna een week alweer)paar dagen goed hebt vermaakt,kan me voorstellen dat het een ware cultuurshock is toch fijn dat je met een groepje meiden was de eerste paar dagen! Je gastgezinnetje zal vast ook top zijn, ontzettend schattig dat je twee baby broertjes/zusjes hebt

    Hoop snel weer zo'n enthousiast verhaal van je te lezen!

    Kusjes Yvonne
    p.s. heerlijk toepassende titel van je bericht: YEAAAAAAAAAAH!

  • 06 September 2010 - 12:32

    Cathelijne:

    Wow Jan! Wat een leuk verhaal :) Goed te horen dat je het naar je zin hebt.

    Have fun!

    xx

  • 06 September 2010 - 13:01

    Marieke:

    Wat een super verslag. Herkenbaar ook, dat maakt het helmaal leuk.
    Ben blij dat je veilig aangekomen bent en al helemaal dat je het zo naar je zin hebt.
    Toi toi toi

    Knuffel
    Marieke

  • 06 September 2010 - 13:13

    Noortje:

    ha lieve janiej!
    wat leuk zeg, echt al een heel avontuur en je bent nog niet eens een week weg! Houdt ons op de hoogte, ben heel benieuwd naar al je verhalen! veel plezier!
    kuzz noortje

  • 06 September 2010 - 13:17

    Anouk:

    Hey sister(L)

    Nice all those stories:P. From now you see the twins grow up a little bit the first two months. Smell it if they drop everything on the ground?;) It's nice how you tell everything. So i get a little bit impression on everything.

    Enjoy and lett it all wash over you.

    Greetings from your sister and a big hug!
    (K)(K)A spoezer from Anouk

  • 06 September 2010 - 15:30

    Loes:

    Haaaaaj lieve jannieej..

    Wat een super leuk berichtje, en die gewoontjes dat is echt om je suf te lachen, herken er wel een aantal uit Thailand :D.

    Super dat jullie het onderling zo gezellig hebben en dat de mensen zo aardig zijn, is wel zo fijn nu de vier maanden aanbreken.

    Heb je nieuwe ghanese nummer gekregen, dus dat gaan we binnekort maar eens even gebruik van maken.

    Heel veel suc6 en plezier bij jou gastgezin, en veel suc6 met je nieuwe project..!

    zie al uit naar je volgende bericht..!!

    dikke kuss..!!!

  • 06 September 2010 - 16:02

    Kim :

    Heej Meid,

    Super om je verhaal te lezen! Je hebt al aardig wat meegemaakt zeg!
    Ik zou zeggen, geniet er overal van, maak veel foto's en blijf schrijven!
    Als ik dit zo lees moet ik weer helemaal aan mijn Thailand avontuur denken..

    Ik blijf je volgen!

    Liefs xx Kim

  • 06 September 2010 - 16:29

    Broer:

    Hey lieve zus.
    Hier gaat alles redelijk.
    Leuk he.Heb je aan een dagboek wel genoeg?
    Bent trots op je.
    Mis je heel erg.
    Hoe zijn de bedden daar??
    Kan je wel slapen?
    Ik hoor het wel.
    xxxxxxxxxxxxxxxxx Bas

  • 06 September 2010 - 19:43

    Stefanie Vermeiren:

    He Jannie,

    Wat een leuk verhaal en fijn dat je geniet van alles. Kijk uit naar je volgende verhalen!

    Kusss

  • 07 September 2010 - 07:40

    Moon:

    Heee lieve Jannes!!
    Haha wat een verhaal.. Echt prachtig om het te lezen..! Ik ben heel benieuwd naar de foto's, dan kan ik me er een beter beeld bij vormen.. :D Ik heb nu mn eerste stage dagje en lees met heeeeel veeeel jaloesie ;) jouw mooie avonturen.. Ik ben benieuwd naar je volgende verslag..!

    GENIET ervan lieverd.. en enjoy de plee in de bushhhh

    DIEKE KUSSSS

  • 07 September 2010 - 08:12

    Charles:

    Wat leukkkkk zegggg hahahhaa

    Have fun

    xoxo

  • 07 September 2010 - 16:01

    El Geurts:

    ha Janneke

    ik hoorde vanmorgen van jouw mam bij badmintonnen dat jij in Ghana bent! wat een geweldige ervaring en wat geweldig knap van jou!!!....ik volg je wel op de site.
    Ik ben blij dat ik niet zo'n douche heb......
    Heel veel succes de komende 4 maanden....

    groetjes van El Geurts


  • 07 September 2010 - 16:46

    Karlijn:

    Ola Obruni!
    Wonderful story! It's lovely to hear you love your family already, so you feel at home. Really great you dared to dance for them and with them, i'm sure they appriciated that. You try to absorb as much Africa as you can, if you aks me...
    Watch the road lady! Greetings to the family, ciao bella!

  • 07 September 2010 - 19:03

    Audi A4 Rijder Hahah:

    Hoi Lieve zus.
    Alles goed??
    Met mij wel.
    Mis je heel erg.
    Ik heb je in mijn beurs zitte.
    Je bent een lieve zus.
    Morgen om 8.00 tot 10.00 is die dike bak weer voor mij die lekkere audi a4.
    Heerlijk.
    Maandag met thuis naar de efteling.
    Veder geen gekke dingen.
    Dat ik nu weer ga hyvesen.
    ahahaha
    Tot gouw volgende bericht.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxBas

  • 07 September 2010 - 21:01

    Janneke K.:

    hey hauser!! Super leuk om je verhaal te lezen!! Egt tof dat je dat allemaal mee mag maken :D Wij zien het alleen op tv!! Fijn dat je daar zo goed wordt opgevangen en dat je een leuk gastgezin hebt ;) Ben heel benieuwd wat je nog meer mee gaat maken!! Heel veel plezier en geniet er van!!

    kus Jannes

  • 09 September 2010 - 12:44

    Doom:

    Janneke!!!

    Super leuk zeg je verhalen over je avontuur in Ghana! Jammer genoeg kon ik niet op je afscheidsfeestje zijn maar het was dus leuk?!! Goedzo!!

    Je hebt al een hoop meegemaakt zo te lezen.. heel veel plezier daar en geniet ervan meid!!!
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen en foto's!

    xxx Doom

  • 11 September 2010 - 09:05

    Dorien:

    Ha Janneke
    Mooi die reisverslagen van jou !!
    Ik zou graag in jouw schoenen willen staan..WIE WEET..OOIT.
    Doe je ze daar de groetjes !!
    En voor jou een dikke knoevel

  • 11 September 2010 - 09:28

    Dolly En Gerard:

    met bewondering hebben we je verslag gelezen. Volgens ons ben je heel Afrika aan het hervormen.
    Wat een ervaring. We volgen het met belangstelling.

    Opa en Oma

  • 12 September 2010 - 15:14

    Bas:

    Hoi Janneke.
    Saai lijkt het me daar.
    Als je zoveel kwijt ben .
    Kunnen we als clevers weer open is.
    EEn ijs tafel bestellen voor jouw aleen.Dan komt het er weer bij.hahahahaha
    Kus Bas

  • 13 September 2010 - 10:07

    Carrie B:

    Heeey Jannes!

    SUPER VET! Ik ben blij dat je het daar zo naar je zin hebt :D ik kan niet wachten tot we al die spannende verhalen in real life horen hahaha Good luck obruni!!
    p.s. Prachtige foto's!!!!

    xxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Januari 2011

Het einde ... het begin ...

29 December 2010

Home sweet home!

15 December 2010

Wintertime!

23 November 2010

Oud en vertrouwd!

08 November 2010

On the road
Janneke

Actief sinds 19 Mei 2010
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 60844

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 10 December 2016

Living life

25 Februari 2013 - 31 December 2014

Rotterdam e.o.

31 Augustus 2014 - 28 September 2014

Maleisië & Singapore

07 September 2013 - 05 Oktober 2013

Backpacken in Vietnam & Cambodia

06 Juli 2012 - 03 September 2012

Kids & Co

18 November 2011 - 24 December 2011

Back to Africa

01 September 2010 - 30 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: